Mika Lehdon kirjoittamassa uutisessa (7.10, IS.fi) ”Liikenteelle suunnitellaan päästökauppaa koko EU:ssa – polttomoottoriautojen valmistus loppumassa vuonna 2035” kerrotaan EU:n suunnittelevan polttomoottoriautojen valmistuksen lopettamista vuoteen 2035 mennessä. Tavoitteena on siirtyä autoilussa täyssähköautoihin.

Täyssähköautoihin siirtyminen 2035 mennessä tarkoittaisi polttoaineen hinnan nostamista vähitellen. Tällä hetkellä Bensiinin hinta on noin 1.9 euroa litralta ja hinnan nousulle ei näy loppua. Polttoaineen hinnan nostaminen saattaa monen mielestä olla oikeutettua mutta näin se ei ole. Polttoaineen hinnan nostaminen kurittaa merkittävästi köyhien ja maaseudulla elävien ihmisten lompakkoa. Polttoaineen hinta vaikuttaa suoraan myös palveluiden ja hyödykkeiden hintoihin. Kuljetusten hinnat nousevat ja työmaalla toimivien työkoneiden kustannukset kasvavat.

Meillä Suomessa autokanta on Euroopan vanhimmasta päästä (alle keskitason). Yksi Syy tähän on varmasti autoverot. Suomessa uuden auton ostaminen ei ole kannattavaa, koska autosta joutuu maksamaan moninkertaisesti muihin maihin verrattuna. Esimerkiksi uuden täyssähköauton keskimääräinen hinta tällä hetkellä Suomessa on 52 500 euroa, kun taas Norjassa hinta on noin 40 000 euroa. Eroa on siis 12 500 euroa, mikä on todella paljon.

Sähköautot kyllä kehittyvät nopeasti mutta Suomen olosuhteisiin ne eivät vielä sovellu. Sähköautojen akunvaraus heikkenee pakkasessa ja lataamiseen menee aikaa merkittävästi. Kaikilla ei ole aikaa odottaa tunteja, että auto latautuu. Lapissa etäisyydet ovat pitkiä ja sähköauton edut eivät pääse esille. Mökillekin täytyy ottaa aggregaatti mukaan, mikä vie mielestäni pohjan koko sähköautoilusta. Pitää myös huomata se, että sähkö on vielä suhteellisen halpaa. Valtio saa merkittäviä verotuloja polttoaineveroista, joten polttomoottoriautojen loputtua sähkönhintaa aletaan verottamaan, koska valtio tarvitsee tuloja. Sähköautoilusta tulee yhtä kallista, kuin polttomoottori autolla ajamisesta.

Mielestäni polttoainetta ei pitäisi nostattaa yli kahden euron. Jos valtio haluaa täyssähköautoja liikenteeseen, niin sen on tuettava kansalaisia niiden ostamisessa. Mielestäni yhtälö on aika erikoinen. Kalliita sähköautoja ja kallista polttoainetta. 2035 on myös todella kunnianhimoinen raja, enkä juuri ymmärrä Suomen halua olla jokaisessa asiassa etuajassa. Mielestäni Suomen tulisi panostaa vetyautoihin, koska ne ovat todella ympäristöystävällisiä ja niiden kantomatka ja tankkaus vastaavat polttomoottoriautojen tasoa. Vetyä muutenkin syntyy teollisuuden sivutuotteena. Sähköautot eivät päästä hiilidioksidipäästöjä mutta tällä hetkellä sähkö tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla ja autoista syntyy akkujätettä. Akkujen täytyy kehittyä, jotta minä harkitsen polttomoottoriauton sijasta sähköautoja.